Consumentenbond

Een bond voor Consumenten dat is waar de oprichters van de Consumenten zich hard voor maakten. De Consumentenbond zag het levenslicht in 1953 en begon met 141 leden. Leden krijgen elke maand het magazine van de Consumentenbond in de brievenbus. Hierin staan onderzoeken van apparaten en producten. Zo wordt de klant geattendeerd op welke producten goed en minder goed zijn.

Consumentenbond sinds 1953 uitgegroeid naar bijna 500.000 leden

De Consumentenbond heeft bijna 500.000 leden momenteel. De bond zet zich vooral in op besparingen voor de consument. Zij voeren actie’s en helpen consumenten waar nodig. De testen van de consumentenbond zijn online te bekijken mits men een lidmaatschap heeft. Zij verlenen ook juridische bijstand denk hierbij aan een vliegreis die geannuleerd wordt of een conflict met een energieleverancier.

Verschillende onderwerpen worden besproken

Leden van de consumentenbond kunnen meedoen aan collectieve inkoop. En de informatie op hun website helpt consumenten weer op weg. Dit kunnen verschillende onderwerpen zijn. Zo heeft de consumentenbond in 2015 een strategisch plan opgezet. Daarbij zijn de volgende kernthema’s van belang:

  • goede zorgverzekering
  • grip op geldzaken
  • Weten wat u eet
  • Recht halen in bepaalde situatie’s
  • Baas over eigen data

Jongeren die net op zich zelf gaan wonen hebben ook baat bij de informatie die de Consumentenbond verstrekt. Zij kunnen zich wenden tot de consumentenbond voor allerlei vragen. Leden kunnen ook online producten bestellen waarbij ze ledenkorting ontvangen.

Onderzoeken en tests leveren extra informatie

De Consumentenbond doet veelvuldig aan onderzoek onder haar leden. Leden wordt gevraagd om hun mening in bepaalde onderzoeken. Ze staan op tegen woekerpolissen of komen in actie tegen ongezonde kindermarketing.