Stroomaansluiting

Elke woning is voorzien van een stroomaansluiting. Op die manier kan de energieleverancier u stroom leveren. Dit gebeurt in samenwerking met een netbeheerder want die beheert het netwerk. Is uw energielevering afgesloten omdat de woning een tijd lang leeg stond? Vraag uw regionale netbeheerder de aansluiting weer te activeren. Bent u in een nieuwbouw woning getrokken dan is er al een stroomaansluiting aangelegd. Het bouwbedrijf heeft in de tijd dat uw woning werd gebouwd al een bouwaansluiting aangevraagd. 

Vraag uw stroomaansluiting op tijd aan!

U kunt dan zelf een nieuwe energieleverancier aanwijzen die u stroom mag leveren. Ook kunt u de huidige energieleverancier aanhouden. Geef dit wel tijdig aan. Bouwt u zelf een huis? Dan dient u tijdig een bouwaansluiting aan te vragen of een permanente stroomaansluiting. De doorlooptijden bij netbeheerders lopen soms uit door drukte. Zorg dus dat u dit op tijd aanvraagt. Bekijk de website van uw netbeheerder en informeer naar de doorlooptijd. Het komt namelijk vaker voor dat u uw woning eerder kunt betrekken maar dat er nog geen stroomaansluiting is.

Bent u een grootverbruiker energie of kleinverbruiker?

Als u dus zelf een nieuwe aansluiting moet aanvragen. Ga dan naar mijnaansluiting.nl op deze pagina kunt u uw stroomaansluiting aanvragen. Als particulier heeft u te maken met de standaard aansluiting van maximaal 3 x 80 Ampère. Is de aansluiting groter? Dan dient u dit ook aan te geven. In dat geval bent u een grootverbruiker en gelden er ook andere regels en kosten.

Bent u uw bestaande woning aan het verbouwen? Dan kan het zijn dat u de oude aansluiting wilt laten verwijderen. De netbeheerder zal in dat geval de meters en bijbehorend materiaal verwijderen. De toevoer zal dan ook ontkoppelt worden. Hier zijn eenmalig kosten aan verbonden. U kunt dan later weer een nieuwe aansluiting aanvragen.